dag 2

Idag var dag två på min praktik på Kirurgavdelning. Alla avdelningar har olika uppgifter för sina sköterskor och undersköterskor. Här har sköterskan, iaf på "min färg" MYCKET papper. Medicin, rond, papper, operation, ta emot operation åter, papper, rond, medicin, papper. Å kanske vi kan klämma in att träffa en patient emellanåt också.
 
Visst. det är roligt med mediciner. Det är ok att dokumentera- bäst är att ge AB får då hinner jag prata med patienten under tiden den går in! Jag måste vänja  mig vid detta att inte va ute.
 
Jag har ett annat ansvar självklart, det känner jag ju tydligt. Jag vill lära mig- jag brottas med viljan att lära och panikkänsla över möjligheten att kunna göra fel. Men jag frågar mycket, vill göra mycket praktikst. Det är så jag lär mig.
 
Ett ex på hur förvirrande det kan vara.
 Vi står i medicinrummet och jag ska dela mediciner ut till patienter. Pat nr 1 ska ha en viss typ av läkemedel enligt journal som Dr satt in. Jaha så jag letar på hyllorna. Letar och letar.. letar.. tänker är jag blind.. letar. Till slut frågar jag min handledare... Näe säger hon den har vi inte här. VI har den här istället för den är billigare. Jahap.
 
Hur ska jag veta det? Är alla läkemedel så? Ska jag ta för givet att inget läkemedel som ordinerats är det pat ska ha? Måste jag VARJE gång gå in i FASS för att se vilka läkemedel som är jämlika med det ordinerade? Majgadd. Å varje gång jag tar ett läkemedel hoppas jag att jag inte ska behöva räkna ngt på det för DET KAN JAG INTE!
 
Men som sagt, min andra dag av 7 veckor. Så det kommer nog bli bättre. Det är roligt, men jag är ... jag är rädd att göra fel. Jag har hand om människor, jag tar beslut. Jag är rädd. Å det gör ingen bra sköterska.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0